شهدای قلعه کعبی
شهدای قلعه کعبی
آخرین اخبار فوتبال زیدون

زندگینامه شهید ایرج کوپی

عشق است بر آسۣمان پریدن صد پرده به هر نفس پریدن

اول نفٔسۣ از نفسۣ گسستن اول قدم از قدم بریدن

 

با شکفتن غنچهای در خاندان کوپی در تاریخ 21/2/1338، روستای آباد از توابع زیدون بهاری تازه را تجربه میکرد. شهید ایرج کوپی فرزند سوم خانواده بود و تند باد حوادث و مشکلات نتوانست مانع تحصیل او در مقطع ابتداییگردد. تلاش و علاقهی او به تحصیل چنان بود که به زودی مورد توجه معلم و همشاگردیهایش در دبستان «شیخ فضلاللهنوری(کوشیار)» قرار گرفت و توانست با کسب بالاترین نمره علمی و اخلاقی شاگرد نمونه روستا گردد بهگونهای که در غیبت معلم، هر پنج پایه کلاسروستای خود را به خوبی اداره میکرد. او برای ادامه تحصیل همراه خانواده ناچار به منطقه سردشت عزیمت کرد و در مقطع راهنمایی در مدرسه «آیتالله وحید بهبهانی» مشغول به تحصیل گشت؛ جایی که اغلب دانش آموزان برای ادامه تحصیل مجبور بودند به آنجا بیایند. اما با این حال او در بین این همه چون ستارهای میدرخشید ودر بین همه دوستان از لحاظ درس و رفتار کم نظیر مینمود و اغلب رازدار و مشاور آنها بود.

او در سال سوم راهنمایی و قبل از انقلاب توسط معلم بزرگوار خود «شهید خلفیان» با مسائل سیاسی روز آشنا شد و با مطالعه کتاب ارزشمند «مهدی موعود» اقدام به نوشتن انشایی توفنده کرد که پس از قرائت آن در کلاس و مدرسه، برخورد قهرآمیز مسئولین وقت مدرسه را در پی داشت. او پس از موفقیت در دورهی سه ساله راهنمایی برای ادامه تحصیل به بهبهان رفت و در شرایط دشوار مالی و عاطفی توانست در رشته برق والکترونیک هنرستان فنی «آیتالله سعیدی» بهبهان یکی از هنرجویان موفق باشد. او در طی تحصیل همواره سنگ صبور دوستان و مرجع مشکلات آنها به شمار میرفت و این بهخاطر حسن خلق و صداقت و پاکدامنی او بود. آشنایی با دو تن از معلمان، او را با مسائل سیاسی جاری کشور آشنا ساخت و همراه دیگر هنرجویان زیدونی اقدام به تأسیس انجمن اسلامی دانشآموزان زیدونی مقیم بهبهان نمود که جلسات آن هفتگی یا دو هفتهاییکبار تشکیل میشد. چهره متفکر و روزهداری و عبادت او در ایام تحصیل و تواضع او در برابر بزرگان باعث میشد که همگان با ستایش و تحسین از او یاد کنند.

او پس از اخذ مدرک دیپلم برق وارد جریانات انقلاب اسلامی شد و در سال 1359 با شروع جنگ تحمیلی داوطلبانه به خدمت مقدس سربازی شتافته و در تیپ «55 هوابرد شیراز» دورههای عمومی و تخصصی را با موفقیت سپری نمود و جزء افراد ممتاز گروه خویش به شمار میآمد؛ شاید به همین جهت بود که در تمام مدت خدمت خویش به اعتراف مسئولین و فرماندهانش به عنوان افسری شجاع و تأثیرگذار در خطوط مقدم جنوب و جنوب غربی و کردستان و در عملیاتهای فتحالمبین، طریقالقدس، بیتالمقدس، تنگچزابه، تنگرقابیه، تپههایاللهاکبر و سومار نقش ایفا میکرد. شاید تنها تأسف او در روزهای قبل از شهادتش این بود که در عملیات آزادسازی خرمشهر که شش یار صمیمیاش در جریان بمبباران قبضه توپ ضد هوایی به شهادت رسیده بودند، او از قافله شهدا جا مانده است. اگر چه او قصد داشت به لبنان عزیمت کند و در کنار مجاهدان لبنانی در برابر حکومت غاصب اسرائیل بجنگد اما این آرزو و غم وصال برای او طولانی نشد و روح بلند او را یک شب از ملکوت اعلی ندا دردادند که«ارجعی الی ربک راضیة مرضیة». او پس از سپری شدن خدمت مقدس سربازی در تاریخ 7/8/1361 همزمان با شب تاسوعای حسینی به همراه پنج تن از یاران صمیمیاش در جبهه سومار مورد اصابت موشک کاتیوشای دشمن قرار گرفت و در آخرین لحظات زمزمهاش این بود:

مـرغ بــاغ ملـکوتــم نــیم از عــالــم خــاک دو سه روزی قفسی ساختهاند از بدنم

ای خوشآنروزکه پرواز کنم در بر دوست به امــید سر کـویـش پـرو بـالـی بزنم

فرمانده وقت تیپ «55 هوابرد شیراز» او را به عنوان یکی از شجاع ترین و با تجربهترین افسران دلیر اسلام معرفی می نماید. مردم غیور زیدون در محشری کبری، کوهی از صداقت، ایمان و اخلاص را در روز 13 آبان ماه سال 1361 با حسرت تا گلزار شهدا وا قع در امامزاده سید نصرالدین محمد در کنار دیگر شقایقهای پرپر بدرقه کردند. روحش شاد و یادش گرامی باد.

 

وصیتنامه شهید ایرج کوپی

انّا لله و انّا الیه راجعون

مسلمان همیشه دارای هدفی مشخص است وآن پیوستن به خدا است وبرای رسیدن به این هدف با ایمانی راسخ در برابر ظالمان و ستمگران پایداری مینماید، میجنگد، یورش می برد وحتّی از بذل جان و مال خود برای دست یافتن به مبدأ هستی دریغ نمیکند. حال، برادران و خواهران مسلمان ایرانی! شما که با رشادت وفداکاریهای خود به طاغوتیان نشان دادید که تسلیم برای مسلمان معنایی ندارد و با برزبان آوردن کلمهای واحد و هدفی واحد یعنی اسلام، لرزه بر اندام خونخواران زمان انداختید، اکنون وظیفه دینی و مذهبی شما است که به دو مطلب اساسی زیر توجه کنید.

1- دراین برهه از زمان که دولت ضد اسلامی وانسانی بعث عراق با پشتیبانی جنایتکاران شرق وغرب به میهن عزیز اسلامی ما تجاوز کرده تا به خیال خام خود با این حمله ناجوانمردانه مانع رشد وگسترش انقلاب اسلامی گردد، غافل از این نکته است که هر چقدر جنگ دوام پیدا کند و هر چقدر جوانان برومند کشورمان برای پاسداری از دستآوردهای انقلاب اسلامی به درجه شهادت نائل شوند انقلاب اسلامی ما بارورتر و ملت مسلمان ما روشنتر و صلح و سازش به نفع کفر را قبول نخواهند کرد پس برادر وخواهر ایرانیام برای ادامه دادن راه سربازان اسلام به قول امام امت با یک دست قرآن و با دست دیگر سلاح را بردارید و علیه دشمنان اسلام بشتابید تا این که بتوانیم پرچم اسلام را در سراسر جهان به اهتزاز درآوریم و مستضعفان جهان را از یوغ استعمار واستثمار برهانیم.

2- برادر و خواهر ایرانی! که در پشت جبههها به سر میبرید بار دیگر با رشد انقلابی خود یک پارچگی و وحدت را حفظ نموده و نگذارید خون شهیدان به هدر رود و ضد انقلابیون به کام خویش یعنی جدا کردن شما از یکدیگر دست یابند.

پدر و مادر مهربان و عزیزم چنانچه سعادت شهادت نصیبم گردید برای من ناراحت نباشید، زیرا مقام شهید بالا تراز آن است که برایش گریه و زاری کنید و مادر عزیزم بایستی افتخار کنی که زحمات چندین ساله شما به هدر نرفته و در راه اسلام صرف شده است.

از کلیه افراد خانواده وآشنایان میخواهم چنانچه در اثر ندانمکاری و نادانی از من ناراحتی دیدهاند مرا ببخشند واز خدای خود تقاضای بخشش برای من نمایند و اگر بدهکار کسی هستم از پدر و مادرم بگیرند و اگر طلبکارم حلالش باشد، مرا در کنار امامزاده سید نصرالدین محمد بهخاک بسپارید.

تاریخ 26/2/1360

جبهه سوسنگرد

سرباز وظیفه ایرج کوپی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 11 مهر 1391برچسب:, توسط کوروش آقایی _ میثم مهدوی _ علی عراری